Wierzchowców nie raczej nie będzie - istnieje góra 10% szans, że takowe się pojawią i będzie nam dane przemierzać na ich grzbietach świat Gothica. Czemu? Ano, wystarczy zadać sobie jedno proste pytanie (można więcej, ale to jedno w zupełności wystarczy):
Jak twórcy by wytłumaczyli brak koni bądź innego rodzaju wierzchowców w poprzednich częściach?
Pytanie retoryczne lub nie... jak wolicie.
Aczkolwiek kuszącą myślą jest to, iż wreszcie moglibyśmy uzyskać to, co np. jest w ,,TES IV: Oblivion".
Jednakże autorzy już przy Gothic 3 wyjaśnili, dlaczego w grze nie pojawiły się wierzchowce. Czemu? Była mowa, że po prostu nie mieli już na to czasu. A jeszcze trzeba było zrobić animację poruszających się gałęzi drzew, jakby postać wjechała pod drzewko na koniu bądź innym bydlęciu... Niezbyt ładnie by to chyba wyglądało, jakby nagle z szyi głównego bohatera wystawały gałęzie, a z włosów wyrastały liście?