Tekst pobrany z instrukcji do gry Gothic III
1000 lat temu: Pięciu głównych kapłanów dawno zapomnianej rasy orków przywołuje ÂŚniącego. Podczas rytuału kapłani stają się ożywieńcami. ÂŚniący rozpoczyna swój tysiącletni sen.
990 lat temu: Ukończona zostaje pełna pułapek ÂŚwiątynia ÂŚniącego. Niewolnicy i sługi świątynne otrzymują od kapłanów "nagrodę" - stają się ożywieńcami, którzy mają strzec ÂŚniącego dopóki się nie obudzi.
15 lat temu: Armia Rhobara II zajmuje ziemie Nordmaru. Królewskie garnizony stacjonują w zbudowanych w tym celu fortecach.
12 lat temu: Armia Rhobara II atakuje pustynię. Miejscowi władcy poddają się, za niezależne uważa się tylko plemiona koczowników z południa.
10 lat temu: Surowa zima zmusza orków z północy do najazdu na ludzkie królestwo. Rozpoczynają się wielkie wojny z orkami.
10 lat temu: Orkowie przejmują kontrolę nad Nordmarem i tamtejszymi kopalniami magicznej rudy.
5 lat temu: Orkowie podbijają zachodnią część starego królestwa
3 lata temu: Orkowie podbijają północną część pustyni.
1 rok temu: Orkowie podbijają po ataku z trzech stron środkową część starego królestwa. Broni się jeszcze tylko jego wschodni skrawek.
1 rok temu: ÂŚniący zostaje wygnany z powrotem do domeny Beliara, niszcząc przy tym magiczną barierę. Ostatnie kopalnie rudy w królestwie zostają opuszczone.
1 rok temu: Król wysyła Lorda Hagena na wyspę Khorinis na pokładzie statku Esmeralda. Statek ma powrócić wypełniony magiczną rudą.
Dzień dzisiejszy: Esmeralda wraca na kontynent bez Lorda Hagena i bez rudy - w rękach bezimiennego bohatera...