Przede wszystkim pragnę zwrócić Waszą uwagę na fakt, że Jarkendar został zalany, więc jego pierwotna geografia była inna niż dziś. Możemy przypuszczać, że terytorium obecnie zajęte przez piratów było dziką plażą, zaś obecne bagna - kotliną, siedzibą jarkendarskich wojowników. Centrum doliny - czyli miejsce badań Magów Wody - było centrem miasta, bądź największą ze świątyń Adanosa w tej okolicy. Nie wspomnę o malowniczych, pełnymymi rzek dolinami, w tym tej, gdzie mieszkał Eremita, nie wspomnę o pustynnym kanione i jego wielkiej bibliotece. Nie zapominajmy też, że świątynie, relikty i miejsca kultu Budowniczych znajdują się też za górami, w Khorinis, więc tam też musiały znajdować się osiedla Budowniczych.
Architektura ich miast oraz kamienni strażnicy, relikt jarkendarskiej kultury, wskazują na to, iż cywilizacja ta była wzorowana bardziej na Aztekach i Majach, niż Inkach (Inkowie byli Dziećmi Słońca, byli kulturą silnie scentralizowaną i gustującą w monumentaliźmie, czego raczej u Budowniczych nie doświadczymy, ponad to, Quarhodron brzmi aztecko, nie inkasko). Najprawdopodobniej tworzyli społeczeństwo kastowe, gdzie najwyższą władzę sprawowała hipotetyczna Kasta Uczonych (wielka biblioteka swym ogromem świadczy o ich majętności i władzy), Kasta Wojowników (jej lider sprawował przecież władzę w państwie) i Kasta Kapłańska (Jarkendar był państwem poświęconym Adanosowi, więc jego magowie-kapłani z pewnością dzierżyli dużą władzę). Nie wspomnę tu o Strażnikach Grobów i Uzdrowicielach, gdyż były to prawdopodobnie kasty wewnątrz kast. Jako, iż cywilizację Jarkendaru spotkała zagłada, nie mamy wiele informacji o innych sferach życia społecznego - z pewnością byli tu mieszczanie, byli kupcy, na pewno byli też chłopi i robotnicy. Przywodzi to na myśl społeczeństwo hinduskie, w którym każda kasta miała swe miejsce i nie dochodziło do mieszania się ich.
Absurdalne wydają się opracowywane tu rangi. Czy Wy ludzie dostrzegacie perwersyjną przyjemność w opracowywaniu śmiechnych gildii czy rang? Co to ma do rzeczy? Tu mamy dyskutować o udokumentowanych faktach związanych z cywilizacją Budowniczych, a nie podawać zmyślone, beznadziejne informacje, które mają być kanwą dla np. kolejnego, sztampowego systemu gildii na niszowym forum. Kasty najważniejsze znamy, są to:
Wojownicy – jak sama nazwa wskazuje, byli wojownikami i kiedyś zajmowali się ochranianiem tych ziem przed niebezpieczeństwami. To właśnie oni odwrócili się od swych braci i stali się sprawcami zła, które ogarnęło Jarkendar.
Kapłani – byli duchownymi a zarazem kimś w rodzaju magów. Leczyli rany i posiadali władzę w rodzaju sądu.
Strażnicy Umarłych – byli strażnikami dusz zmarłych i mieli z nimi kontakt. Podczas rozmowy z legendarnym Quarhodronem, musimy podać się za członka tejże kasty.
Uczeni – najmądrzejsza z kast, byli przywódcami Jarkendaru. Posiadali największą władzę w tym świecie i mieli decydujący głos w „Radzie pięciu”.
Uzdrowiciele – ich rola polegała na uleczaniu chorych i wszelakich ran.
Jest to cytat prosto z portalu Tawerny Gothic. Nie widzę więc potrzeby wymyślania nowej kanwy i historii świata, gdyż ta historia już została spisana.