Wojownicy Monarchii-wojownicy służący królowi,jego armia strażnicy w miastach. Za swoją służbę mogliby awansować coś jak strażnicy w Gothic 1 (mieliby bardzo podobne zbroje jak strażnik miejski w Gothic 2).
Wewnętrzny podział:
-Strażnik miejski ( 3 rodzaje zbroi zależnie od zasług )
-Rycerz ( 2 rodzaje zbroi )
-Gwardzista króla ( 2 zbroje )
Najemnicy-wojownicy służący "temu kto więcej zapłaci" mieli by swoje związki gildyjne w których mogliby się szkolić i kupować wyposażenie.Przewodził by nimi nieformalnie Lee. Mogliby służyć i złym i dobrym panom.
Wewnętrzny podział:
-Najemnik ( 5 typów zbroi, zależnie od stanu majątkowego ,można też otrzymać za questy )
Paladyni-poddawani bardzo rygorystycznemu kodeksowi wojownicy w służbie Innosa, zabójcy nieumarłych mogący używać magii (często gwardia arcymagów ognia)
Wewnętrzny podział:
-Młodszy paladyn ( 2 zbroje )-Paladyn Innosa ( 3 zbroje )
-Gwardia Innosa (1 zbroja )
ÂŁowcy Smoków- osobna gildia w G4, smoki znów istnieją choć mniej potężne.Oni zajmują się polowaniem na nie głównie dla zarobku jaki mają ze sprzedaży skóry, krwi i łusek.Ulepszają też za pomocą nich swoje zbroje i bronie ( tylko oni mogą się nauczyć tych sztuk ).Stawali by się sławni w miarę zabijania kolejnych smoków (za to też otrzymywaliby też rangi i wyposażenie ).
Wewnętrzny podział:
-Spopielony (2 zbroje )
-Płonący ( 2 zbroje )
-Zabójca Smoków ( 1 zbroja)
ÂŁowcy Orków-szeregi najbrutalniejszych ludzi na kontynencie, nie mają nic do stracenia ( wyroki )w ich szeregach są dawni mordercy,bandyci ale są też ludzie sprawiedliwi którzy szukają pomsty na orkach np. za zamordowane rodziny. Doskonali w walce zarówno wręcz jak i na dystans ( od tego zależy ich życie ).Otrzymują zbroje za oddane swojemu wodzowi pierścienie hersztów orków i inne łupy.
Wewnętrzne podziały:
-Formalnie nie istnieją (tu liczy się siła, 5 typów zbroi )
ÂŁowcy Trolli-nowa gildia zajmująca się zabijaniem i oprawianiem trolli (tworzą zbroje z ich skór-tylko oni)
Wewnętrzny podział:
-Nowy ( 3 zbroje)
-ÂŁowca Trolli ( 2 zbroje)
Bandyci-struktura podobna do łowców orków (tylko że oni nie polują na orków tylko na ludzi)
Wewnętrzny podział:
-Szkodnik ( 2 zbroje )
-Bandzior ( 2 zbroje )
-Wódz Bandziorów ( 1 zbroja )
Piraci-to chyba wiadomo
Wewnętrzny podział:
-Szczur lądowy ( 1 zbroja)
-Pirat ( 2 zbroje )
-Kapitan ( 1 zbroja)
Magowie:Ognia-Nowicjusz ( 1 szata )
-Mag ( 2 szaty )
-Arcymag ( 1 szata)
Wody-Nowicjusz ( 1 szata )
-Mag ( 2 szaty )
-Arcymag ( 1 szata )
Druidzi-brakuje ich lasom Myrthany
-Nowicjusz ( 1 szata )
-Druid ( 3 szaty )
-Arcydruid ( 1 szata )
Mroku-wyznawcy Beliara,niewiele ich pozostało ale są.
-Czarny Nowicjusz ( 1 szata )
-Sługa Beliara (2 szaty )
-Nekromanta ( 1 szata )
Fiuuuuu......zmachałem się a to dopiero jakieś 50% tego co mam we łbie.